31 Days of Horror 2021

Keskustelua elokuvista ja niihin liittyvistä ilmiöistä.
mr_bungle
Kultaloota
Kultaloota

Re: 31 Days of Horror 2021

Post by mr_bungle »

Image

15/31: Phoenix Forgotten :star: :star: :star: :puoli:

Vuonna 1997 nähtiin Phoenixin yllä omituinen valoilmiö, jossa paikallaan pysyvät valot taivaalla muodostivat jättimäisen V-kirjaimen muotoisen kuvion. Tätä mysteeriä ei koskaan selvitetty ja tähän tositapahtumaan pohjaa tämä found footage -leffa. Elokuvassa kolme nuorta katoaa tuona vuonna 97 Arizonan erämaahan tutkiessaan valojen mysteeriä ja 20 vuotta myöhemmin yhden kadonneen nuoren sisko alkaa löytää uusia johtolankoja.

Tykkään itse found footagesta ja varsinkin näin kun pohjana on tositapahtumiin perustuva tapaus. Näyttelijöistähän näiden onnistuminen on aina kiinni ja tässä monet avainhahmot näyttävät siltä kuin olisivat oikeasti dokumentissa haastateltavina. Kauhuosastolle mennään vasta aivan lopussa ja hyvä niin. Teki aivan just sen mitä tällaiselta toivookin.
Tina DeMona
HOHDOKAS
HOHDOKAS

Post by Tina DeMona »

No niin. Pitkä hiljaiseloni selittyy sillä, että tulin katsoneeksi kuusi ensimmäistä The Conjuring -universumin leffaa järjestyksessä. Tai se ainakin oli jalo tarkoitus. Mitä nyt olen vähän lootan aiempia arvioita näistä lueskellut, vaikuttaa että ihan kohtalaisesti olen jopa samoilla linjoilla yleisen konsensuksen kanssa - no, muutamaa tapausta nyt lukuunottamatta, mutta sitä nyt varmaan kaikki jo osasivat odottaakin.

13 / 31: The Conjuring
Niin hyvässä kuin pahassakin erittäin perinnetietoinen demonitaloleffa, jossa oli kyllä läjäpäin tyyliä ja hyytäviä hetkiä. Supertylsä ja geneerinen perhe kuitenkin haittasi jonkun verran, mutta onneksi näitä avittelemaan tuleva demonologipariskunta paikkailee ongelmaa. Ihan syystä jäivätkin sarjan kulmakiviksi tämän leffan jälkeen.

14 / 31: Annabelle
Aivan kauhean mitäänsanomaton teelmys joka ei oikein tee millään elementillään yhtään mitään. Rosemary's Babya yritetään rippailla mutta ei nämä vaan oikeasti osaa.

15 / 31: The Conjuring 2
Sarjan ylivoimaisesti paras elokuva, joka tekee periaatteessa samat jutut kuin ykkönenkin mutta vaan vielä rutkasti paremmin, ja senkin parit pikku ongelmat kuuliaisesti parantaen. 70-luvun Lontoo oli lokaalina todella kiehtova ja nyt ei sille perheellekään aidosti tahtonut tapahtuvaksi mitään pahaa. Myös niitä Ediä ja Lorranea syvennetään kivasti. Tässähän se Nunnakin jopa toimi!

16 / 31: The Nun
Juu, eli tässä välissä olisi pitänyt oikeasti tulla se yksi Annabelle -leffa. Mutta ei tullut koska blurayn kotelo hämäsi. No, joka tapauksessa Nun lähtee liikkeelle ihan lupaavasti mutta ei jälleen kerran osaa oikein tehdä itsellään mitään kiinnostavaa. Joko latkuillaan niin että mitään ei tapahdu tai vedetään asiat niin vahvan humpuukipotaskan kautta överiksi että ärsytys on taattu. Silti parempi kuin eka Annabelle koska ihan kaikki ei sentään aivan niin toivotonta ollut.

17 / 31: Annabelle Comes Home
Yllättävä ekskursio nuorisokauhun maailmaan joka kyllä kumminkin itselle toimi varsin kivasti. Oikeasta kauhusta nyt ei enää voi oikein puhua, mutta sellaisena Trick'r'Treat tai The Hole -tyyppisenä seikkailusäikyttelyhommelina ajaa asiansa oikein kivasti. Oli myös ihan mukavaa päästä tonkimaan sitä Edin ja Lorranen ryönähuonetta.

18 / 31: Annabelle: Creation
Pettymys; ei toivoton leffa ja siinä paljon hyviä asioita sekä hahmoja ja näin, mutta jää jotenkin vähän laimeaksi. Loppupuolella päästiin ihan sujuvaankin meininkiin mutta pieni "tässäkö se nyt oli?" -fiilis jää silti päälle. Lisäksi tuon Annabellen syntymätarina on tämän ja sen alkuperäisen osan yhdistämällä sen verran typerä ja sekava että pää on haljeta sen ajattelemisesta.

Kuitenkin kokonaisuutena varsin kivoja valtavirtakauhuleffoja joista varsinkin sen Kakkos-Conjuringin pariin tulee varmasti palailtua uudestaan. Hyvää tunnelmanluontia oli kuitenkin melkein kaikissa näissä, ja sehän on tällaiselta studiotouhulta kuitenkin enemmän kuin jees.

Tarkempia rutinoita taas blogissa: https://pahvipalliblogi.wordpress.com/2 ... -universe/
--- Amal shufar, at rrug ---
mr_bungle
Kultaloota
Kultaloota

Post by mr_bungle »

^ Pitääkö mun koettaa se kakkonen vielä änkeä lokakuulle mukaan. Olen ykköselle antanut 8/10 ja kakkoselle 4/10. Muistan kyllä että se viidytti ihan ookoo, mutta tuntui enempi komedialta kuin kauhulta. Eka osa kuitenkin onnistui jännittämään pariinkin otteeseen. Pitäs osata nollata aivot ennen uusintaa.
Tina DeMona
HOHDOKAS
HOHDOKAS

Post by Tina DeMona »

mr_bungle wrote: Tue Oct 19 2021 16:32 ^ Pitääkö mun koettaa se kakkonen vielä änkeä lokakuulle mukaan. Olen ykköselle antanut 8/10 ja kakkoselle 4/10. Muistan kyllä että se viidytti ihan ookoo, mutta tuntui enempi komedialta kuin kauhulta. Eka osa kuitenkin onnistui jännittämään pariinkin otteeseen. Pitäs osata nollata aivot ennen uusintaa.
Minua kakkonen jännitti oikeinkin kovin, tosin loppupuolella kyllä kieltämättä menee enemmän seikkailun ja trilleröinnin maailmoihin. Siinä oli kuitenkin niin moni asia tehty ykköstä paremmin, että ei minua haitannut lopulta ollenkaan.
mr_bungle
Kultaloota
Kultaloota

Post by mr_bungle »

Tina DeMona wrote: Tue Oct 19 2021 16:38
mr_bungle wrote: Tue Oct 19 2021 16:32 ^ Pitääkö mun koettaa se kakkonen vielä änkeä lokakuulle mukaan. Olen ykköselle antanut 8/10 ja kakkoselle 4/10. Muistan kyllä että se viidytti ihan ookoo, mutta tuntui enempi komedialta kuin kauhulta. Eka osa kuitenkin onnistui jännittämään pariinkin otteeseen. Pitäs osata nollata aivot ennen uusintaa.
Minua kakkonen jännitti oikeinkin kovin, tosin loppupuolella kyllä kieltämättä menee enemmän seikkailun ja trilleröinnin maailmoihin. Siinä oli kuitenkin niin moni asia tehty ykköstä paremmin, että ei minua haitannut lopulta ollenkaan.
En voinu mitään sille että näin vaan koko ajan Marilyn Mansonin siinä nunnassa ja sen jälkeen en kyennyt suhtautumaan enää tosissaan koko leffaan. :LOL4:

Image
Tina DeMona
HOHDOKAS
HOHDOKAS

Post by Tina DeMona »

mr_bungle wrote: Tue Oct 19 2021 16:49
Tina DeMona wrote: Tue Oct 19 2021 16:38
En voinu mitään sille että näin vaan koko ajan Marilyn Mansonin siinä nunnassa ja sen jälkeen en kyennyt suhtautumaan enää tosissaan koko leffaan. :LOL4:

Image
Hahaha! No nyt kun sanoit. Pystynköhän minäkään sitä uusimaan ilman että "Sweet Dreams" alkaa soida päässä.
Exterminator
Komedian kunkku
Komedian kunkku

Post by Exterminator »

Luetaan näitä jälkikäteen taas paremmalla ajalla. Jotain tekstiä itseltä sentään aina johonkin välin...

Image
From Beyond :star: :star: :star: :star:
https://www.imdb.com/title/tt0091083/?ref_=nv_sr_srsg_0
Taas on Jeffrey Combsin esittämä keksijä ideoinut jotain, jolla on tuhoisat seuraukset. Se on ihmelaite, "resonoija", jolla pahoja otuksia saadaan tuotua jostain tuonpuoleisesta näkyviin ja niiden kanssa päästään kontaktiin. Ovat kuitenkin ikävän aggressiivista, purevaa sorttia. Barbara Cramptonin esittämä tohtori kiinnostuu kovasti aiheesta ja haluaa nähdä resonoijan toiminnassa omin silmin. Vähän liian uteliaaksi ja uhkarohkeaksi heittäytyvä tohtori joutuu kokemaan kovia, kuten tietysti Re-Animatorin nähneet osasivat arvatakin :2evil: Combsin hahmon työkaverilta oliot söivät pään ja nyt mies on siellä toisella puolella, josta tietenkin pitää tulla pistäytymään...

Kovin monimutkaista juonta elokuvasta ei löydy, mutta vähemmälläkin voi pärjätä, tässä se taas todistetaan. Budjettihan tässä oli kuitenkin kuulemma viisinkertainen Re-Animatoriin verrattuna ja sen osasikin päätellä, että nyt on jo enemmänkin rahaa käytössä. Visuaalisesti näyttäviä elämyksiä ei pihtailla ja sen näkee, että maskeeraus/efektiosaston taitavilla pojilla ei ole tekemisen puutetta vähään aikaan ollut.

Combs on edelleen huippuvedossa ja Crampton näyttää jälleen rohkeuttaan lähtiessään mukaan iljettäviin tilanteisiin sekä esittelemällä paitsi tissit, myös persettään hyvinkin kuumassa mustassa nahka-asussa :razz:

Ehdin katsoa sen pimun haastiksenkin, jossa kertoi tämän olleen mieluisampi rooli kuin Re-Animatorissa. Joku toinen gimma oli sen osan kuulemma saanut, mutta kuuluisan kohtauksen takia sitten kieltäytynyt :D Crampton taas vaikutti olevan vain tyytyväinen siitä, että on joutunut irtopään pillunnuolennan kohteeksi "forthy" Onkohan muuten David Gale kehuskellut kaikille olleensa siinä elokuvassa pää-roolissa, höhöhöö.

Erinomaisen mainio edelleen siis ja olipa laatureiskakin. Vaikka brittijulkaisusta kerrottiin, että "unrated footage taken from the workprint", niin ainakaan missään kohtaa en huomannut mitään kuvanlaadun heikkenemistä tai muuta, onneksi.
-You have a huge fucking dick!
Tina DeMona
HOHDOKAS
HOHDOKAS

Post by Tina DeMona »

^Joo, From Beyondkin on kyllä kova. Komia ja näpsäkästi liitelevä hommeli.

Itse sain kanssa leffan tänään katsottua, ja nyt olen sitten lopultakin ajan tasassa kauhukuun päivämäärien kanssa.

19 / 31: Ginger Snaps (2000)
https://www.imdb.com/title/tt0210070/reference

Image
aTomiK wrote: Sun Oct 30 2016 15:21 :star: :star: :star: :puoli:

[...]

Eli kyseessä teiniangstia pullollaan oleva tarina outcast sisaruksista joista toinen saa iskua ihmissudelta ja lähiaikoina muutoksia kroppaan tiedossa totta kai.

Leffassa oli tuoretta otetta vaikka toki mennään osittain ihmissusielokuvien sääntöjen mukaan ja teinikropan muutoksia on käsitelty monesti ennenkin.
Pääosanesittäjät Emily Perkins ja Katharine Isabelle vetää mainiosti ja minulle elokuvan tutuin näyttelijä Mimi Rogers on hauska tyttöjen äitinä.
Ruumiita sekä verta riittää ja efektit on tehty käsityönä josta isot pisteet. Muutama höpöhöpö kohtauskin löytyy mutta ei takerruta niihin.
Leffassa eletään lokakuuta aina halloweeniin asti joten ajankohta katselulle oli täydellinen. Pari jatko-osaakin on värkätty jotka kiinnostaa mutta noita ei löytyne suomesta.
Tämä oli minulle hyvin rakas leffa silloin joskus täällä DVD:llä ilmestymisensä jälkeen. Nyt en sitäkään ole vuosiin nähnyt mutta kyllähän tämä vaan edelleen toimi oikein kivasti. Eittämättä tietyssä määrin oman aikansa tuotos, mutta itsellenihän nuo ajat ovat kanssa hyvinkin nostalgiantäyteiset joten eihän siinä. Etenkin kun CGI-efektejä oli tosiaan vältelty, mikä on kyllä ollut melkoisen munakas valinta armon vuonna 2000. Samoin kuin kaikkien muidenkin Scream -kliseiden kiertäminen ylimalkaansa.

Molemmat pääosat ovat loistavia, ja näiden hahmoille kirjoitettu todella ovelasti erinäisiä, kivasti solmuun meneviä juttuja. Tässähän on yllättäen paljon muutakin menossa kuin se klassinen teini-ikään ja kuukautiskiertoon ihmissuteilun rinnastaminen, mistä leffa yleensä muistetaan. Molemmat päätähdet myös tuntuivat kerrankin ihan semiuskottavilta high schoolereilta, vaikka eivät kai ikänsä puolesta lähimainkaan olleetkaan - ja eipä tuolla nyt toki minulle niin suurta väliä ole ikinä muutenkaan ollut.

Tykkäsin paljon siitä, kuinka onnistunut huumori kohtaa muuten kovinkin pessimistisen perussävyn. Kumpikaan ei oikein vie terää toisiltaan ja sehän on ihan hienosti tehty sitten. Sitäkään en muistanut, että tämäkin päättyy sopivasti halloween -juhlallisuuksiin tosin tuosta olisi ehkä voinut ottaa vähän enemmänkin irti.

Niitä jatko-osia en minäkään ole koskaan nähnyt. Enpä tiedä ovatko kovin tähdellisiäkään. Jos vastaan tulisivat, saattaisin silti vilkaista. Ohjaaja John Fawcett ei näköjään kanssa ole hirveästi leffoja tämän ohella duunannut, mutta kylläkin järkyttävät määrät erinäistä televisiota. Kuten Xenaa! Ja siksi kai Lucy Lawless esiintyykin leffassa kreditoimattomana koulun kuuluttajaäänenä.
aTomiK
HOHDOKAS
HOHDOKAS

Post by aTomiK »

Aah, From Beyond tekisi mieli uusia. Ginger Snaps jatko-osat oli ihan katsottavia.
"Days are like women - each one's so damn precious, but they all end up leaving you."
aTomiK
HOHDOKAS
HOHDOKAS

Post by aTomiK »

ImageImage

Onibaba (1964) :star: :star: :star: :puoli:
https://www.imdb.com/title/tt0058430/

Sitten taas jotain takavasemmalta tai oikeastaan kaukaa idästä eli Japanista. Ohjaajana Kaneto Shindo.

Ollaan 1300-luvulla ja Japanissa vallitsee sisällissota minkä lisäksi on muutenkin katovuodet. Keski-ikänen nainen ja tämän miniä ovat kehitelleet tavan tulla toimeen eli he tappavat alueelle eksyviä sotilaita ja vaihtavat heidän varusteensa ja aseensa ruokaan. Käy sitten niin, että lähistöllä omaa majaansa pitävä Hachi on karannut taisteluista ja kertoo, että naisen poika ja siis typyn aviomies on kuollut. Hachi pääsee sitten perille naisten tavoista osallistuen myös tappopuuhiin ja alkaa himoita typyä. Tämä alkaakin vierailla öisin naapurissa paneskelemassa joten vanhempi nainen päättää yrittää hänkin tarjota itseään Hachille mutta ei kelpaa ei. Eräänä yönä paikalle saapuu demonimaskinen soturi jonka nainen tappaa aikoen antaa miniälleen opetuksen mutta kuinkas käykään.

Olihan se hienoa katsella välillä mustavalkoista japanilaisklassikkoa. Kauhua tässä nyt ei paljoa ole mutta, kun se oli IMDb sivustolle yhdeksi genreksi laitettu niin sillä mennään. Tunnelmaa sen sijaan oli tarjolla roppakaupalla ja kuvaus sekä näyttelijätyöskentely oli oikein mallikasta. Tapahtumat sijoittuu pitkää heinää kasvavalle pellolle jonka vieressa on joki ja paikassa sijaitsee myös helvetin syvä ikiaikainen kuoppa minne naiset tiputtavat ruumiit. Pellon heinikoista saadaan upeita kuvia pitkin leffaa.

Onibaban tarina perustuu Shin Buddhistiseen paraabeliin eli jutussa on mukana selkeää opetusta ja teemoina myös himo sekä mustasukkaisuus. Naisilla on filmin aikana mukavasti tissit esillä ja etenkin se nuorempi typy (Jitsuko Yoshimura) on oikein maittava pakkaus.

Lopun demonimaski kohtaukset on edelleen melko päräyttävää matskua ja ovat varmasti aikoinaan aiheuttaneet katsojille myös niitä kauhunväristyksiä. Hyvä elokuva kaikinpuolin ja tsekkailen täsä loppukuun aikana vielä toisenkin Shindon ohjauksen.
"Days are like women - each one's so damn precious, but they all end up leaving you."
Tina DeMona
HOHDOKAS
HOHDOKAS

Post by Tina DeMona »

20 / 31: Beyond the Gates (2016)
https://www.imdb.com/title/tt4687358/reference

Image

Hjuuh... ei...

No ei tämä ihan kauhea elokuva lopulta ollut, mutta hukkaa kyllä esimerkillisesti aikalailla kaiken potentiaalinsa. Mm. täällä muutenkin puhututtaneen Barbara Cramptonin, jonka ainut toini on ekspositioida lautapeliin kuuluvalla VHS-kasetilla sekavia. Vaikuttaa halvalta / helpolta tavalta saada kuuluisa nimi julkaisun kanteen, mutta ilmeisesti rouva on toiminut myös leffan tuottajana... mitä se sitten tuotoksen tapauksessa taas mahtaa tarkoittaakaan.

Juttu lähtee ihan kiinnostavasti liikkeelle: on mukavan new retro wave -henkistä alkutunnaria ja ihan kiva premissi kahdesta, erilleen kasvaneesta veljeksestä jotka nyt tulevat kadonneen isänsä videovuokraamoa perkaamaan kun ei ukosta kuulu. Tuo paikka oli myös erittäin kiihottava ympäristö: ai jumalauta kun tuollaiseen mestaan pääsisikin ilmaiseksi ropeloimaan ajan kanssa. Olisi elämä elämisen arvoista!

Muun sälän joukosta kuitenkin löytyy tällainen elokuvan nimeä kantava videolautapeli jota sitten pitää tietysti alkaa pelailemaan. Ja sitten... juuri mitään ei oikein tapahdukaan. Koska mitäs sitä nyt suotta. Nämä kaverit oikeasti kutsuvat poliisin paikalle, eivät siksi että yöllä luulivat jonkun murtautuvan kämppäänsä vaan siksi, että täti kasetilla puhui vähän kummia. OK.

Ja joka toisessa kohtauksessa täytyy arpoa, että pelataanko me tämä peli loppuun vai ei ja sitten taas vaihtaa mielipidettä heti seuraavassa. Groundhog's Day toisteli vähemmän samoja keskusteluja. Jos tuossa Kauhu-Jumanjissa edes itsessään olisi joku pelillinen järki ja logiikka voisi jotain odottelevaa piinaa päästä syntymään mutta eihän sekään lopulta ole mitään muuta kuin todella hätäinen, räpiköivä keino yrittää saada hommaa edes joskus edes jotenkin liikkeelle.

Leffan parasta antia olivat muutama oikeasti todella kiva gore-efekti, mutta jos ne se myyntivaltti olivat, niitä olisi pitänyt olla aika pirusti lisää. Ja olisi sitä hommaa muutenkin voinut miettiä vähän koherentimmin. Ja sitten kaikki ruumiitkin feidaavat nolosti pois ettei millään ainakaan mitään pitempiaikaista vaikutusta vahingossakaan ole.

Suurimman osan aikaa luotetaan juurikin noista Conjuringeista tuttuun yksinkertaisuussäikyttelytouhuun, ja nämä yritelmät ovat tässä teelmyksessä niin pöyristyttävän latkuja ja mitättömiä ettei toista. Nyt kun 80-luvun nostalgiaeturauhasta ollaan taas hieromassa, olisi homman voinut edes vetää kunnolla sitten överiksi eikä tavoitella jotain mukamas oikeasti hienoa kun rahkeet siihen eivät ilmiselvästi riitä.

Valaistus oli välillä ihan kivaa.

Ei jatkoon.
mr_bungle
Kultaloota
Kultaloota

Post by mr_bungle »

^ ton olen halunnut nähdä pitkään, en ehkä sitten pidäkään mitään kiirettä :neutral:
Tina DeMona
HOHDOKAS
HOHDOKAS

Post by Tina DeMona »

mr_bungle wrote: Wed Oct 20 2021 15:22 ^ ton olen halunnut nähdä pitkään, en ehkä sitten pidäkään mitään kiirettä :neutral:
Kyllä tuostakin muistaakseni joku täällä myönsi tykkäilleensä silloin kun DVD:n ostin - en kyllä muista enää kuka. Mutta ei kyllä minulle toiminut oikein ollenkaan.
rautapuoli
Sinanjun mestari
Sinanjun mestari

Post by rautapuoli »

Tuli tuo Beyond the Gates joskus katseltua ja olipa kyllä aivan järkyttävä räpellys. Just sellasta amatöörikotivideokamaa ilman mitään viihdearvoja. Muistikuvia ei jäänyt mistään verihommista eli elokuvatuokio on ollut harvinaisen karu, kun näin on päässyt käymään.
Saab 900
Built as a Merc, safe as a Volvo, and so much cooler than a BMW.
Tina DeMona
HOHDOKAS
HOHDOKAS

Post by Tina DeMona »

rautapuoli wrote: Wed Oct 20 2021 15:35 Tuli tuo Beyond the Gates joskus katseltua ja olipa kyllä aivan järkyttävä räpellys. Just sellasta amatöörikotivideokamaa ilman mitään viihdearvoja. Muistikuvia ei jäänyt mistään verihommista eli elokuvatuokio on ollut harvinaisen karu, kun näin on päässyt käymään.
Ei niitä ollut kuin pari, kolme.

Mutta ne olikin kyllä ihan vallan hyviä kaiken muun keskellä.
Post Reply